Har dit forsikringsselskab godkendt din sommerferie?

06/15/2015

Sommerferien står for døren og rejsebranchen melder om rekord i antal solgte ferierejser. Men hvert år kommer flere danskere galt afsted, fordi de rejser på ferie med en sygdom eller skade, som de har glemt at informere deres forsikringsselskab om. Og så kan ferien hurtigt blive en trist og dyr fornøjelse, når rejseforsikringen pludselig ikke dækker.

Det er formentlig det sidste, du tænker på, når du hiver kufferten ned fra loftet og sommertøjet op fra kælderen. Men er du syg eller kommet alvorligt til skade inden for to måneder før din rejse, skal dit forsikringsselskab faktisk give dig grønt lys til at rejse, hvis du vil sikre dig, at din rejseforsikring dækker dig, når du har forladt landet.
    - Vi oplever desværre hvert år, at der er nogen, der kommer i klemme på deres ferie, hvor de tager som en selvfølge, at deres rejseforsikring dækker, hvis deres sygdom eller skade bliver forværret under deres rejse. Og det ødelægger ikke bare ferien, det kan også blive en meget dyr affære for patienten, der selv skal betale alle udgifter til hospitalsbesøg, medicin, hjemtransport og så videre, fortæller Bente Dyrlund, cheflæge hos Tryg.

Hun understreger, at hverken ens praktiserende læge eller sygehuspersonale af nogen art kan give den medicinske forhåndsgodkendelse, det er kun forsikringsselskabernes læger.
    - Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal haste til telefonen for at tjekke, om du kan rejse på ferie, hvis du for eksempel har haft influenza, været forkølet eller haft bihulebetændelse inden for de seneste to måneder før din rejse. Til gengæld er dit flyselskab i sin gode ret til at afvise, at du må gå ombord på flyet, hvis du rejser, når du er syg. Men reglen for, hvornår du skal søge om forhåndsgodkendelse er, at der skal være sket væsentlige ændringer i dine helbredsforhold, forklarer Bente Dyrlund.

Hun kommer derfor med en række gode tommelfingerregler for, hvornår du skal søge om forhåndsgodkendelse, og hvornår det ikke er nødvendigt:
    · Du skal søge, hvis du har en alvorlig lidelse. Det kan for eksempel være kræft eller en svær lunge- eller hjertesygdom, fordi der kan være risiko for, at en rejse kan forværre dit helbred, når din almene tilstand i forvejen er svækket.
      · Du skal søge, hvis du har fået behandling for en skade, for eksempel et brækket ben eller arm inden for to måneder før din afrejse, og du stadig har bandage på og ikke er fuldt mobil. Du skal i dette tilfælde også kontakte flyselskabet inden afrejse. Er bruddet derimod helet, og du er fuldt mobil igen er det ikke nødvendigt.
        · Du skal søge, hvis du afventer eller er i gang med et større udredningsforløb i sygehusvæsnet eller afventer en operation. Hvis du har gennemgået en mindre operation, der er veloverstået, og du igen er rask, er det derimod ikke nødvendigt.

        · Du skal søge første gang, du rejser efter du er fyldt 80 år, derefter er det kun nødvendigt, hvis der sker væsentlige ændringer i dine helbredsforhold. Det er dog ikke nødvendigt at søge, hvis du bare skal en smuttur over grænsen til for eksempel Tyskland eller Sverige.

        · Du skal søge, hvis du er gravid, og din graviditet har været kompliceret. Det gælder både, hvis du er gravid, inden du bestiller rejsen, eller hvis du bliver det, før du skal rejse. Du bør også tjekke reglerne for gravide hos det rejseselskab, du har valgt. Din afbestillingsforsikring dækker for eksempel ikke, hvis rejseselskabet afslår at tage dig med på rejsen.

        · Hvis du er kronisk patient, skal du ikke søge om forhåndsgodkendelse alene fordi, du har en kronisk sygdom. Det skal du kun, hvis har fået ny eller akut behandling inden for to måneder før din afrejse. Du skal derimod altid søge, hvis du får konstateret en kronisk sygdom inden for to måneder inden, du skal afsted

        · Du skal søge, hvis du er kronisk patient og får foretaget væsentlige medicinændringer inden for to måneder før din afrejse men ikke, hvis det kun gælder mindre justeringer.
          Du skal søge om forhåndsgodkendelse senest fem hverdage før, du rejser, og det foregår i dag elektronisk. Er du i tvivl, om hvorvidt, det er nødvendigt i forhold til det, du fejler, så tag for en sikkerhedsskyld testen her: https://mf.sos.eu/#intro

          Kontakt:

          For yderligere oplysninger kontakt venligst:

          Tanja Frederiksen, pressetalsmand

          Mobil: +45 51 95 77 78

          Mail: Tanja.frederiksen@tryg.dk

          Om Tryg
          Tryg er Danmarks største forsikringsselskab og det næststørste selskab i Norden. Som ledende nordisk forsikringskoncern med aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige arbejder Tryg for at skabe tryghed og værdi for sine kunder, medarbejdere og aktionærer. I 2014 sikrede Trygs 3.600 medarbejdere tryghed for flere end 2,7 millioner kunder. Tryg er noteret på Nasdaq Copenhagen, og 60 provent af aktierne ejes af TryghedsGruppen smba, der via TrygFonden årligt uddeler omkring 500 mio. DKK til tryghedsskabende formål.